News

Apropa Cultura Balears celebra cinc anys de treball en xarxa per facilitar el dret de participació cultural

Hi ha celebracions que són molt més que un aniversari: són una oportunitat per mirar el camí recorregut i continuar imaginant el que vindrà.

El 19 de juny ens vam reunir a l'Aljub d'Es Baluard Museu més de 200 persones per celebrar els 5 anys d'Apropa Cultura Balears. Professionals de la cultura, de l'àmbit social i de la salut, artistes, entitats, equipaments culturals i representants institucionals vam compartir una jornada que, més que una festa, va ser una celebració de la xarxa que hem construït plegades.

I no hi podia haver un lloc millor. Va ser precisament en aquest mateix museu on es va donar el tret de sortida a aquesta aventura col·lectiva ara fa cinc anys. Tornar-hi va ser una manera de recordar d'on venim i, sobretot, de prendre consciència de tot el camí recorregut.

Durant la seva intervenció, la responsable d'Apropa Cultura Balears, Maria del Mar Matas, va posar paraules a aquesta evolució. «Llavors érem 12 programadors culturals i 38 entitats socials i de la salut de Mallorca il·lusionades i amb una manifestació d'intencions. Avui som una xarxa de 56 museus, teatres, auditoris, festivals... i 334 centres o serveis d'entitats socials i de la salut de Mallorca i Menorca. Una xarxa de més de 1.440 professionals que ens sostenim mútuament i acompanyam persones a la participació i la inclusió a la comunitat des de la cultura.»

En aquests cinc anys hem facilitat més de 60.400 experiències culturals, però les xifres només expliquen una part de la història. També hem creat espais per escoltar-nos, aprendre les unes de les altres i construir confiança. Hem impulsat trobades professionals, fires de presentació de programació cultural, jornades d'accessibilitat i formacions com Educa amb l'Art, convençudes que és així com es crea l'ecosistema necessari perquè l'accés i la participació cultural siguin una realitat estable.

Perquè a Apropa Cultura no hem inventat res. Hem sabut escoltar una necessitat real i donar-li un espai on créixer. Hem connectat experiències que ja existien al territori, les hem posat en diàleg i hem comprovat, una vegada més, que treballar en xarxa no suma, multiplica.

Una de les parts més especials de la celebració va ser escoltar les persones que formen aquesta gran família des dels seus inicis. Gerardo de la Vega, de la Unitat de Salut Mental Serralta, ho va resumir amb unes paraules que expliquen molt bé què és Apropa Cultura: «Ha creat sinergies, ha ofert espais de reflexió, aprenentatge i acció, i tot això ho ha fet amb sensibilitat i qualitat.»

La jornada va comptar també amb la presència de la presidenta del Govern de les Illes Balears, Margalida Prohens; del president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés; del conseller de Turisme, Cultura i Esports, Jaume Bauzà; de la directora general de Salut Mental, Carme Bosch, i de la vicepresidenta del Consell de Mallorca, Antònia Roca. La seva participació va posar de manifest la importància de continuar fent convergir les polítiques culturals, socials i de salut per garantir el dret de participació cultural de totes les persones.

Durant tota la jornada també hi va haver espai per crear i compartir. L'edició especial de L'Aviador d'IB3 Ràdio, el mural participatiu amb Albert Pinya, les activitats de serigrafia amb Blu, la mostra Ventalls en xarxa, creada per artistes i persones vinculades a Apropa Cultura, la projecció de l'audiovisual commemoratiu i la gran fotografia de família sota el lema #SomApropaCultura van convertir la celebració en un reflex del que és la xarxa: creativitat, participació i comunitat.

En el seu parlament de cloenda, Maria del Mar Matas va recordar que aquesta és una feina que necessita temps, perseverança i moltes complicitats. «Activar el dret de participació cultural de les persones en vulnerabilitat és una cursa de fons. Avui celebram que hem fet moltes passes, però sabem que en queden moltes més per recórrer. Perquè la cultura és salut, és integració i motor de transformació social, i totes les persones hi hem de poder participar en equitat de condicions.»

Treballam amb patrimoni humà. I això és artesania, cura, compromís i amor per la feina ben feta. Per això continuam necessitant sumar persones, entitats i institucions que creguin que una cultura més accessible és també una societat més justa.

Va ser una jornada plena de retrobaments, emoció i agraïment. Una oportunitat per mirar tot el que hem aconseguit juntes, però sobretot per recordar que encara ens queda molt camí per recórrer.

Gràcies a totes les persones, entitats, equipaments culturals, artistes i institucions que formeu part d'aquesta gran família.

Continuam caminant. No defallim.